mercoledì 4 dicembre 2013

METRO station - Lipsia


This new metro station in Leipzig, Germany, by Swiss architect Max Dudler comprises a 140 metre-long tunnel made up of illuminated glass blocks.








The Wilhelm-Leuschner-Platz S-Bahn station is one of four stops along the new Leipzig City Tunnel railway line that has been under construction for over ten years and is set to open next month, creating a new link between some of the city's major stations.Swiss architect Max Dudler, whose previous projects include a glowing library and a castle visitor centre, won a competition to design the station in 1997 with his proposal for a glowing tunnel with a gently curved concourse and raw concrete details.

Back-lit glass blocks are arranged in groups within a concrete framework to create large glowing squares across the entire length of the walls and ceiling."The seemingly endless repetition of the same element in the course of the slightly curved, light-filled hall increases the sensation of the dimensions of this already large structure," said the studio.

The station platform is covered in pale terrazzo and interspersed with concrete volumes that form seating areas and signage boards."All station furnishings of the station are arranged as geometric concrete sculptures," added the studio.Entrances are positioned at the north and south ends of the platform, where solid concrete staircases are sandwiched between escalators. At street level, these entrances are contained within rectilinear structures that were also constructed using glass blocks.



Questa nuova stazione della metropolitana a Lipsia , in Germania è un opera dell'architetto svizzero Max Dudler e comprende un tunnel lungo 140 metri fatto di blocchi di vetro illuminati.

Architetto svizzero Max Dudler, i cui progetti precedenti includono una biblioteca luminosa e un centro visitatori , ha vinto il concorso per la progettazione della stazione nel 1997 con crudi dettagli.


Blocchi di vetro retro-illuminati sono disposti in gruppi all'interno di un quadro concreto per creare grandi piazze incandescenti su tutta la lunghezza delle pareti e del soffitto .


"La ripetizione infinita dello stesso elemento nel corso del tunnel pieno di luce aumenta la sensazione delle dimensioni.


" Tutti gli arredi della stazione sono disposte come sculture in cemento geometrici ".


Le entrate sono posizionate alle estremità nord e sud della piattaforma dove la scale in muratura è inserita tra le scale mobili.



A livello della strada, queste entrate sono contenute all'interno di strutture rettilinee con blocchi di vetro.

amedeo.l.